AVG awareness: Op safari door de ‘informatie jungle’ - Privacy Specialist - Speel op safe
15593
post-template-default,single,single-post,postid-15593,single-format-standard,bridge-core-2.5.4,class-name,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-7.5,vc_responsive
woonkracht 010 privacy specialist

AVG awareness: Op safari door de ‘informatie jungle’

Ben jij ook zo druk (geweest) met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)?

Woonkracht10 besteed haar tijd en aandacht aan de AVG en de impact hiervan op het werk van haar medewerkers. De Privacy Specialist ondersteunt Woonkracht10 in haar privacy vraagstukken. Een belangrijk onderdeel is het vergroten van het bewustzijn van de medewerkers. Erwin Zwijnenburg (directeur) van Woonkracht10 wilde een AVG bijeenkomst die ging ‘knallen’. En dat is gelukt.

‘‘Je zag dat iedereen doodstil was. Iedereen hing aan jullie lippen.[…] Het was belangwekkend en dat voelde iedereen’’

 

Erwin: ‘‘We worden goed ondersteund in een analyse van wat aandachtspunten zijn en waar in teams hard aan is gewerkt. Maar waar we het nog niet over hadden gehad is: hoe laten we dit beklijven bij de medewerkers? Je kan wel een mooi protocol hebben maar uiteindelijk komt het er toch op aan hoe je in de praktijk met het onderwerp omgaat. Het komt aan op mensenwerk en hier zit behoefte aan commitment achter. Dat mensen zich ook deelverantwoordelijk voelen voor de bescherming van privacygevoelige klantgegevens. En dat was ook de reden waarom het moest knallen.

Ik geloof dat een inhoudelijke bijeenkomst zonder persoonlijke inspiratie niet veel oplevert. Er moet verrassing en inspiratie inzitten en bovenal een emotie losmaken, betrokkenheid creëren. Waarom de mensen er nu intern nog mee bezig zijn is omdat  ze zijn geraakt. Allereerst was er het plezier van de vorm met de angst voor de eigen privacy gegevens (en over de goede zorg voor de gegeven van klanten) omheen. Het is iets van henzelf geworden!

Ik ben kritisch op hoe zo’n sessie met het personeel wordt opgebouwd omdat het afbreukrisico zo groot is. Als de sessie niet slaagt, dan betekent dit later een zorg voor het onderwerp in het bedrijf. Ik was echt in gespannen verwachting. En als ik dan vervolgens kijk hoe het programma is opgebouwd, dat was echt heel erg goed. Met eerst een stuk bewustwording en aan het eind het spelenderwijs herhalen van wat er aan de orde was gekomen in de vorm van de online game. De opbouw en de didactiek vond ik echt ongelofelijk goed gedaan.

‘‘Wat in het programma echt goed was, is dat we bij wijze van spreken in polonaise naar buiten liepen.

Jullie zijn op het hoogtepunt, op de realiteit geëindigd. Het programma was echt goed’’

 

Of het gewenste resultaat is bereikt? Ja! En meer dan dat zelfs. We wilden heel graag dat mensen zich bewust zijn van het belang en de effecten van de AVG en zij een stuk persoonlijke verantwoordelijkheid nemen. Wat we extra hebben meegekregen is dat de mensen enthousiast raakten over de AVG en zich bewust zijn geworden van welke risico’s ze zelf lopen. Om vervolgens vanuit die invalshoek ook te kijken hoe wij voor onze klanten kunnen zorgen. Dat hebben we niet genoemd maar wel als extra resultaat meegekregen en dat vind ik knap.

Je kan het onderwerp platslaan maar dan staan mensen er niet meer open voor en dan komen ook geen vragen meer. En je kan het ook ontlokken. Het was echt een ontlokkende bijeenkomst. Het haalde het beste rond het onderwerp in de mensen naar boven. Ik raad deze sessie zeker aan.’’

De sessie in 3 woorden?

‘‘Confronterend, Vertrouwenwekkend, Energiek.’’

 

Samen met 90 corporatie medewerkers gingen we op safari door de ‘informatie jungle’. Het doel was om meer bewustzijn te creëren in de gevaren van en de noodzaak tot het beschermen van privacygevoelige gegevens. Wat is de AVG? Welke gevaren loop je zelf door social media en mobiel gebruik? Welke gegevens van klanten mag je wel doorgeven, of bewaren en welke niet? Welke rechten hebben klanten als het gaat om hun persoonsgegevens en de verwerking hiervan?

Vragen zijn beantwoord en in teams zijn casussen bediscussieerd. Tot slot is de bijeenkomst afgesloten met een spannende online game en heeft het team ‘the monkeys’ gewonnen. Bovenal stond inspiratie tijdens de sessie centraal! Het moest knallen en mocht dus absoluut niet saai zijn ;-).