Wie is Gerben? Lees meer over onze nieuwste privacy specialist - Privacy Specialist - Speel op safe
16325
post-template-default,single,single-post,postid-16325,single-format-standard,bridge-core-2.5.4,class-name,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-7.0,vc_responsive
 

Wie is Gerben? Lees meer over onze nieuwste privacy specialist

Wie is Gerben? Lees meer over onze nieuwste privacy specialist

Vandaag introduceren wij onze nieuwste Privacy Specialist: Gerben van der Weert. Gerben is zijn carrière gestart als belichter en lichtontwerper in de theatertechniek. Maar dankzij scholing, training en een aantal jaren ervaring als functionaris gegevensbescherming (FG), doet hij nu wat hem écht drijft: bedrijven en personen adviseren over gegevensbescherming.

 

Volgens Gerben is het leuke en interessante aan privacy dat het mensen direct raakt. Het zou mooi zijn als iedereen zijn eigen privacykeuzes kan maken. “Privacy is multidisciplinair en vraagt naast juridische kennis ook kennis van ICT, organisatie- en bedrijfskunde. Het is allround net als ik ben en juist daarom kom ik in dit vakgebied goed tot mijn recht”.

In zijn dagelijks leven houdt hij ook rekening met privacy. Een voorbeeld hiervan is gezins-ICT. Gerben is vader van twee dochters, die hij natuurlijk wil beschermen voor de gevaren van de wereld.“Kinderen moet je leren om te laten gaan met grote gevaren, door ze aan kleine gevaren bloot te stellen die niet meteen desastreus of bedreigend zijn. Zo mogen ze op internet en online games spelen, maar wel bewaakt. Ik laat ze dan ook zien dat ze dan geen privacy hebben, zodat ze begrijpen wat dat is. Daardoor weten ze wat ze wel en niet mogen delen, waardoor we als gezin wel privacy hebben. Dat is soms best lastig en een hoop gedoe, zeker met jonge kinderen”.

Wat zijn dan die gevaren? Gerben noemt twee voorbeelden, namelijk: nudging en misbruik. Hij licht toe: “Bij nudging worden mensen subtiel gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. Zo kunnen advertenties worden aangeboden op momenten dat jij op je zwakst bent voor online aankopen. Op het moment dat het gewenst is, dan is het fantastisch. Mensen zijn dan bereid om er voor te betalen. Wanneer het ongewenst is of zelfs onbewust, dan is het ronduit gemeen”. Volgens hem zou dit zelfs strafbaar moeten zijn, maar dat is het helaas niet. Sluikreclame mag niet, maar hele specifieke reclame aanbieden heeft dezelfde gemene intentie als sluikreclame.

Misbruik is ook een gevaar en een voorbeeld daarvan is onder andere identiteitsdiefstal. ”Het risico van misbruik is dat jouw gegevens kunnen worden gebruikt voor criminele daden en de overheid denkt dat jij het gedaan hebt, want de computer zegt dat jij dat gedaan hebt. ‘Computer says no’, het systeem belangrijker dan de mens. Dat brengt je bij Kafka, een Duitstalige schrijver. In zijn boek “Het proces” wordt dhr. K. aangeklaagd, maar hij weet niet waarvoor. Hij maakt een soort zwerftocht langs personen en loketjes, maar hij krijgt niks te horen over ‘zijn’ daden en uiteindelijk -spoiler alert- loopt dit verhaal niet goed af. “Kafka is een term geworden voor de bureaucratie waar je niet doorheen komt. Er is in Nederland een fantastisch initiatief, dat heet de Kafkabrigade. Zij gaan de strijd aan voor mensen die niet door die bureaucratie heen komen. Interessant om daar een keer naar te kijken!” zegt Gerben. Lees hier meer over de Kafkabrigade.

Als privacy-adviseur ondersteund Gerben woningcorporaties, zorginstellingen en gemeenten in hun privacy en security uitdagingen. ”Privacy is als een plant, je hebt het zaaien, het groeien en het oogsten. Het zaaien dat is zorgen dat iedereen weet waar je het over hebt en dat de (juridische) basis op orde is. Het groeien is in het dagelijks gebruik ondersteunen, het is niet voor niks dat we zeggen ‘awareness kweken’. Dat groeit ook letterlijk en dat zijn de momenten dat je je bewust bent van wat je doet. Het oogsten is het moment dat je ziet dat het beter gaat, er geen datalekken en minder vraagstukken zijn. Audits geven dan een mooie uitkomst en je reviews gaan glanzen. “Er zijn genoeg consultancybureaus, maar hier gebeurt iets bijzonders. Het verhaal van Privacy Specialist, de realistische kijk en duurzame benadering, daar ben ik op afgekomen en daarom heb ik voor Privacy Specialist BV gekozen”.

Wij zijn ontzettend blij met Gerben als nieuwste aanwinst. Hij zit hier op de juiste plek, waar al zijn talent en kennis tot zijn recht gaat komen. Heel veel succes Gerben!

Heb jij een privacyvraag en wil je vrijblijvend advies? Meld je dan nu hier aan voor een adviesgesprek!